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Département des Sciences de l'information et de la communication

Présentation des thèmes de recherche

Project: L'OPTIQUE DE LA PERFORMANCE. Pour une approche archéologique de l'intermédialité au théâtre et dans la performance

Le théâtre a toujours enlacé de nouveaux medias visuels. Littéralement « un lieu qu’on observe », le « théâtron » a fonctionné comme une plateforme pour mettre en place des expériences avec des technologiques optiques ou des objets scientifiques, comme la lumière, les miroirs, les lanternes magiques, et, plus récemment, les caméras ou d'autres appareils de projection. Les artisans du théâtre ont toujours montré un grand enthousiasme pour intégrer les technologies dites « state of the art » afin de créer des effets visuels et théâtraux et des illusions optiques, et, de cette manière, d’explorer et de populariser la science de l’optique et de la perception cognitive et cela devant un public vivant. De plus, ces objets qui visaient à « intensifier la perception » furent des objets hybrides qui fonctionnaient sur l’intersection des approches scientifiques et esthétiques. Ils peuvent être considérés comme des « jouets philosophiques », des instruments de l’imagination ou des modèles qui permettent de théoriser les échanges entre l’art et la science et les expériences visuelles qui résultaient de cet échange. Aujourd’hui, à l’ère digitale, les travaux de certains artistes de performance et de (nouveaux) médias témoignent d’un intérêt renouvelé pour ce qu’on pourrait appeler la « visualité » : ils explorent le potentiel et les limites de la perception en expérimentant avec des engins optiques, des images statiques ou en mouvement, dans le but d’examiner les différentes façons selon lesquelles notre regard fonctionne dans le contexte de notre société médiatisée. A titre d’exemple on pourrait citer une perfomance comme Point of View du chorégraphe Benjamin Vandewalle, où la caméra ne fonctionne non seulement comme une métaphore pour les différents types de regards, mais où elle sert aussi à multiplier la perspective du spectateur (différentes perspectives en même temps), en explorant ainsi les multiples potentialités de notre système de perception. De la même manière, la caméra dans le travail d’Ariane Loze et Julien Maire ou la camera obscura dans le travail de Ula Sickle, C&H ou Sarah Vanagt peuvent être considérés comme des incarnations contemporaines de ces mêmes « jouets philosophiques ». Ainsi ces performances continuent une tradition scientifique de recherche optique qui avait pris l’habitude de théâtraliser ces propres expérimentations. Ce projet se veut donc une étude du rôle des technologies visuelles dans la performance contemporaine, en retraçant les origines historiques de cette pratique à travers une double perspective, celle de l’innovation scientifique et celle du spectacle, et propose, en même temps, d’historiciser certaines notions couramment utilisées comme la performance digitale ou l’intermédialité.

Project: THE OPTICS OF PERFORMANCE. An Archaeological Approach to Intermediality in Theatre and Performance

Theatre has always embraced new visual media. Literally ‘a place to observe,’ the theatron has been an obvious experimental platform for optical technologies and scientific objects, such as light, mirrors, magic lanterns, and more recently also cameras and projection devices. Theatre makers were always ready to integrate state of the art technologies to create theatrical visual effects and optical illusions, and by doing so, they playfully explored and popularized the science of optics and cognitive perception for a live audience. Moreover, their instruments for the ‘augmentation of perception’ are objects in which scientific and aesthetic approaches intersect and overlap. They can be considered as ‘philosopical toys,’ tools for the imagination or models for theorizing visual experience between science and art. Today, in a digital era, performance and media artists show a renewed interest in visuality: they explore the potentialities and limits of perception by experimenting with optical devices, static pictures and movement, thereby examining the way ‘seeing’ works in today’s mediatized environment. For instance, in the live performances of choreographer Benjamin Vandewalle, like Point of View, the film camera functions not only as a metaphor for our ways of seeing, it also serves as a tool for multiplying the viewer’s perspective (literally different simultaneous viewpoints at the same time), thereby exploring the multiple potentialities of our perceptual system. Similarly, the camera in the work of Ariane Loze and the camera obscura in de work of Ula Sickle, Christoph Ragg or Sarah Vanagt, can be considered a contemporary incarnation of the ‘philosophical toy’ or ‘object to think with’. As such, these performances continue a scientific tradition of optical inquiry, which traditionally tended to make a spectacle of its own experiments. This project aims to study the role of visual technologies in contemporary performance, to trace their historical roots both as scientific novelty and as spectacle, and by doing so, historicize prevailing notions of digital performance and intermediality.

BIO

Nele Wynants is a postdoctoral researcher at the Université Libre de Bruxelles (Arts du Spectacle). She is a member of the Research Centre for Visual Poetics (University of Antwerp), the Intermediality in Theatre and Performance research group of the FIRT/IFTR and the recently established Performing Astronomy Research Society (PARS). Wynants awarded her licentiate/master History of Arts (Performance and Media Arts) by the University of Ghent and holds degrees from the Royal Academy of Fine Arts Antwerp (DKO scenography) and Université Paris X, Nanterre. She has worked as a dramaturge and designer and participated in the work and research of CREW, a performance group and multi-disciplinary team of artists and researchers. She has been a fellow of the Research Foundation - Flanders (FWO), conducting her PhD on visual narratives in immersive performance and installation art. Currently she is a postdoctoral fellow of the Fund for Scientific Research (F.R.S.-FNRS) of Wallonia-Brussels. Her project THE OPTICS OF PERFORMANCE. An Archaeological Approach to Intermediality in Theatre and Performance aims to elaborate and historicize concepts and practices of intermedial theatre by focusing on the role of optical media as tools to explore knowledge of optics, and visuality. She has published on artists working at the intersection of theatre, film and media arts (such as Kurt D' Haeseleer; Joanna Bailie & Christoph Ragg; Eric Joris & CREW). Her book DE BINNENKANT VAN HET BEELD. Immersie en theatraliteit in de kunsten is contracted to appear with MER. Paper Kunsthalle (Gent, 2015).

Enseignement(s)

ARTC-B-406 Dramaturgie et codes de la représentation (Atelier)

Publication(s) récente(s)

Vanhoutte, K., & Wynants, N. (2017, avril). On the passage of a man of the theatre through a rather brief moment in time: Henri Robin, performing astronomy in nineteenth century Paris. Early popular visual culture, 15(2), 152-174. doi:10.1080/17460654.2017.1318520

Wynants, N. (2017, janvier). Spectral illusions: Ghostly presence in phantasmagoria shows. In Reframing Immersive Theatre: The Politics and Pragmatics of Participatory Performance (pp. 207-220). Palgrave Macmillan. doi:10.1057/978-1-137-36604-7_16

Wynants, N. (2016, décembre 15). Le théâtre du réel: une nouvelle vague flamande entre fiction et non-fiction. L'Annuaire théâtral,(58), 151-169.

Wynants, N., & Vanhaesebrouck, K. (2016, juin 30). ‘The constant critique of the state can end up colluding with intensively conservative neoliberal models’.: Shannon Jackson on art, politics and labour. Documenta, 224–233.

Vanhaesebrouck, K., & Wynants, N. (2016). « La critique gauchiste de l’Etat pourrait involontairement devenir un complice des modèles du néolibéralisme conservateur » Shannon Jackson sur l’art, la politique et l’emploi. Théâtre/Public,(219), 146-150.